Laat hier weten wat de Driemaster voor jou betekent en wij plaatsen je reactie op de site.
De reacties zijn overweldigend!
Het is even scrollen om alles te lezen, maar dan heb je ook wat. #trotsopdedriemaster
'We voelen ons heel fijn op deze school. De leerkrachten zijn lief en de kinderen heel leuk. We hebben schooldieren, zoals kippen en konijnen.'
— Sam en Mies, groep 5
'Het is dichtbij huis. En er zitten leuke kinderen op❤️'
— Mo, groep 7
'Het schoolplein is heel leuk! En de juffen zijn zo fijn❤️'
— Nena, groep 4
'De Driemaster is een heerlijke knusse school met verschillende mensen die samen een mooie afspiegeling van de samenleving zijn. Ouders en kinderen kennen elkaar. Iedereen gaat respectvol met elkaar om. Er wordt goed naar het individuele kind gekeken en wat het nodig heeft. Dit is de school die ik altijd voor ogen had voor mijn kinderen.'
— Lotte, ouder
'Het is gewoon fijn omdat je je er thuis voelt.'
— Lora, groep 7
'Ik zou het heel jammer zou vinden als ik naar een nieuwe school zou moeten. Ik ben pas vanuit Diemen naar Nijmegen verhuisd en zit pas 1 jaar op de Driemaster. Ik heb hier mijn plek gevonden en ik wil niet weer opnieuw beginnen.'
— Raúl, groep 6
'Ik heb veel nieuwe vrienden na mijn verhuizing vorig jaar. Toen ik nieuw in de klas kwam stelden alle kinderen allemaal vragen aan mij en ze wilden alles van me weten.'
— Loreen, groep 5
'Met onze verhuizing naar Nijmegen waren we op zoek naar een school met een persoonlijke benadering voor onze kinderen. Het veilige leerklimaat en aandacht voor psychosociale ontwikkeling heeft ervoor gezorgd dat ook de leerachterstand van een van de kinderen voor een groot gedeelte is ingelopen.'
— Marike, ouder
'De Driemaster moet openblijven, want de school is nog ouder dan de Titanic!'
— Pim, groep 4
'Als docent en onderwijskundige weet ik hoe belangrijk het is dat leren plaatsvindt in een veilige omgeving middenin de samenleving. Als ouder betekent het veel voor me dat mijn kinderen bij de Driemaster die kans krijgen.'
— Bart, ouder
'Ik ben al mijn hele leven op de Driemaster geweest en daarom wil ik er niet weg.'
— Yvo, groep 5
We hopen van harte dat onze pasgeboren zoontje over 4 jaar ook naar de Driemaster kan!!
— Sarah, ouder van aspirant leerlingen
'Het dorpse karakter midden in de stad is fantastisch, de school voelt i.c.m. met speeltuin 't Kraaienest echt als thuis.
Er hangt een bepaalde vibe in Bottendaal en rondom de school die niet vervangbaar is. 'Het maakt niet uit wie of wat of hoe je bent, iedereen mag er zijn'.
De Metropolis-aflevering waarin oud-leerling Stef Biemans na 20 jaar zijn oude school bezoekt, was voor ons de reden om precies voor DEZE school te kiezen.
— Marloes, ouder
'Het zou een ramp zijn voor Bottendaal als de school weggaat. Hij is uniek in deze unieke geweldige wijk.
Ik wil kinderen in mijn buurt, leven. Straks hebben we alleen nog maar alleenstaanden en ouderen en studenten.'
— Loekie, bewoner Bottendaal
'De Driemaster is een heel leuke school. Ik voel me veilig en ken bijna iedereen. ‘s avonds na het eten loop ik vaak een rondje wie er nog even verder mag spelen.'
— Dunya, groep 4
'Al mijn vrienden zitten op de Driemaster. En een vriendin. Ik vind het leuk om met iedereen te spelen en dat we werkboekjes hebben voor de grotere kleuters.'
— Tommy, groep 2
'Wij hebben heel bewust gekozen voor de Driemaster als school, vanwege het knusse karakter als wijkschool. Het is nog veel leuker dan we dachten, met de grote speeltuin, bso, bouwkamp, koningsdag en andere buurtevenementen. We hebben het vaak over de fijne jeugd die wij onze kids zo kunnen geven.'
— Lotte, ouder
'Wij woonden eerst in de Wolfskuil en werden uitgeloot bij alle buurtscholen. Daardoor hebben wij de Driemaster leren kennen en zijn zelfs naar Bottendaal verhuisd! Het Waalfront wordt verder uitgebreid en er komen 2000 woningen in het stationsgebied. Ik vind het maar moeilijk te geloven dat er geen plek is voor deze school.
— Albert, ouder
Op school heb ik een heel mooi plein, waar ik kan spelen met mijn vriendinnen. En die wonen allemaal vlakbij. Als ik nog ietsje groter ben mag ik er van mama zelf naar toe lopen.
— Juni, groep 2
'Wij hebben voor deze school gekozen vanwege de kleinschaligheid en het ‘dorpse’ karakter. Onze kinderen gaan altijd vrolijk naar school en voelen zich heel veilig. Vriendjes en vriendinnetjes wonen allemaal in de buurt, zo fijn.
Voor onze dochter van 1 wensen wij straks toch ook dat ze net als haar broer en zus naar de Driemaster kan.'
— Myon, ouder
'Het állerleukste is mijn klas en de lieve juffen. Dat we creatieve les krijgen en de verrijking vind ik ook heel leuk.'
— Moos, groep 5
'Deze school was altijd een voorbeeld van hoe het moest gaan in onze samenleving.'
— Ouddocent
'Wij hebben als gezin uit Nijmegen-Noord heel bewust gekozen voor de Driemaster als basisschool voor onze jongens. Juist het dorpse, warme karakter én geen overvolle klassen zoals nu in Nijmegen-Noord trok ons enorm aan.'
— Barbara, ouder
Ruim tien jaar geleden begon ons avontuur op de Driemaster. Zoveel gezichten door de jaren heen, van leraren en vriendjes van onze kinderen met hun ouders, houden de herinneringen levend. Ook oud-leerlingen en leraren, nu volwassen, kijken met plezier terug op hun tijd op de Driemaster. Het schoolplein is een prachtige groene oase geworden.
De Driemaster kan toch niet zomaar verdwijnen!? Het geeft de wijk kleur en is het hart van Bottendaal.
— Stijn, ouder
'Ik vind de kindjes leuk en de juf leuk en ik wil tot groep 8 blijven.'
— Lina, groep 3
'Ik vind mijn vrienden zo leuk en ik vind het een fijne school omdat het zo gezellig is en zo dichtbij.'
— Jim, groep 6
Ik ben zelf in Bottendaal geboren en getogen en ben na 3 jaar op kamers bewust teruggekomen naar de wijk. Wij wonen nu 15 jaar in Bottendaal en hebben inmiddels onze 2 lieve kinderen die we met veel plezier naar de Driemaster laten gaan. Zij gaan huppelend naar school en komen iedere dag met een grote glimlach weer de school uitlopen. Dat zegt voor ons genoeg! I.c.m. het prachtige groene schoolplein met kippen en konijnen, 't Kraaienest en alle leuke evenementen die er het hele jaar door worden georganiseerd, zijn wij dik tevreden met deze fantastische buurtschool: om de hoek, zeer divers en enorm verbindend voor de hele wijk!
— Mieke, ouder
'Van 2002 tot en met 2008 ben ik directeur geweest van de Driemaster. In die zes jaren heb ik me thuis gevoeld op de Driemaster en in Bottendaal. De diversiteit sprak me enorm aan. Het doet me best wel pijn dat er sluiting boven het hoofd hangt. Dit mag niet gebeuren. Het kloppend hart moet in de wijk blijven.'
— Theo van Lankveld, ouddirecteur
‘Mijn naam is Rein van den Bos en ik ben de eigenaar van Kindercentrum de Vuurtoren. Kindercentrum de Vuurtoren is de oudste particuliere Buitenschoolse Opvang van Nijmegen en al 23 jaar gelieerd aan de oudste basisschool van Nijmegen De Driemaster. Sluiting van deze school heeft dramatische gevolgen voor mijn bedrijf en haar 8 medewerkers. Niet alleen raak ik de ruimte kwijt die ik nu huur in De Driemaster, ook zal de verspreiding van de kinderen over andere basisscholen een groot logistiek-probleem worden omdat wij ze niet allemaal kunnen ophalen. Dus ik mis straks vierkante meters voor de opvang en wellicht een hoop kinderen. Dit zet de bedrijfsvoering dermate onder druk dat het nog maar de vraag is of we nog bestaansrecht hebben. In de 23 jaar jaar dat ik nu in deze wijk zit is het kindaantal altijd op en neer gegaan, maar het is altijd op een niveau gekomen dat we weer door konden. Dat zal ook nu weer gebeuren. Met alle nieuwbouwplannen die er in de komende 2 jaar gerealiseerd worden in het stationsgebied komen er ook weer nieuwe gezinnen met kinderen. Die hebben straks een basisschool nodig en De Driemaster is dan de school die het dichts in de buurt zit. Zelfs nu al hebben zich nieuwe kinderen via de site aangemeld. Ik vraag u, als leden van de Raad van Toezicht, deze sluiting te heroverwegen en Basisschool de Driemaster en daarmee Kindercentrum de Vuurtoren te behouden voor toekomstige generaties.’
— Rein van den Bos, eigenaar Kindcentrum de Vuurtoren
'Het leukste is het buitenspelen op schoolplein met mijn vriendjes. En ik vind groep 3 heel leuk!'
— Noov, groep 3
'Op de Driemaster voel ik me al helemaal thuis. Dat komt omdat ik al veel kinderen ken uit de buurt. Zelfs de grote kinderen groeten mij op het schoolplein en in de speeltuin. Dat voelt heel fijn en vertrouwd. Mijn vriend(innet)jes en ik wonen vlakbij elkaar en kunnen daarom veel samen spelen.'
— Moos, groep 1
'De Driemaster moet blijven ik heb daar mijn mooiste jeugd en school herinneringen wat was dat een top tijd met lieve meesters en juffrouwen'
— Frank Koch, oudleerling
'In 2018 kreeg ik met mijn pasgeboren baby een woning toegewezen in Bottendaal; een lichtpuntje in de voor mij meest donkere periode van mijn leven. Nog altijd zo dankbaar! Want in Bottendaal woon je niet alleen, hier kom je thuis. De diversiteit aan mensen is ongekend en het is een plek waar je wordt geaccepteerd. Hier kun je écht zijn wie je bent.
De Driemaster speelt hierin een cruciale rol. Deze school weghalen, een school die overigens ook fantastische resultaten heeft behaald, zou een veel grotere impact hebben dan in eerste instantie gedacht.'
— Renske, ouder
'Ik als oud BOTTENDAALSE vindt dat MIJN oude school moet blijven. Deze school is een belangrijke onderdeel van ons leven in onze buurt. Er zijn genoeg scholen die minder belangrijke geschiedenis hebben. Heel BOTTENDAAL DRAAGT DEZE SCHOOL IN HUN HART.'
— Janny Godefrooij Joosten, oud leerling 1964
'Ik vind het zo fijn dat iedereen hallo zegt tegen elkaar, iedere ochtend. Iedereen hoort erbij.'
— Jurre, Groep 2
'Op de Driemaster werken is een feestje! Het is een dorpsschooltje midden in de stad. Iedereen mag zijn wie hij/zij wil zijn en er is zoveel oog en zorg voor elkaar. De Driemaster moet voor altijd bestaan! Het is hartverwarmend hoe alle ouders zich hiervoor inzetten.'
— Raquel, oudjuf
'Lopend naar school kunnen, lekker in je eigen buurt. Dat gun je toch ieder kind en iedere ouder? De Driemaster moet blijven!'
— Marlies
'We wonen sinds 2016 in Bottendaal en hier hebben we veel contacten kunnen maken door de school en alle evenementen waarbij kinderen en ouders van de Driemaster erg betrokken zijn. Dit zijn onder andere het bouwkamp, het zeskamp, het buurtfeest, het school eindfeest, de kerstborrels, de vergroening, de buurtmoestuin aan spoor, noem maar op! Zonder de school had ik dit niet geweten en gekend. In Bottendaal wonen en leven is erg aantrekkelijk voor ons door een eigen basisschool en alle activiteiten met ouders en kinderen van school maakt deel van ons soziale leven uit.'
— Kristin
'Het is bij ons in de buurt en we horen hele goede verhalen over de school'
— Isabelle, ouder van aspirant leerlingen
'Wat ontzettend zonde als een school waar zoveel families en een hele wijk zo op leunen en gelukkig mee zijn zou moeten sluiten. Geef dan tenminste nog de tijd om actief te werven voor meer leerlingen, dat kan bijna niet anders dan succesvol zijn!'
— Barbara
'Voor ons was Basisschool De Driemaster een logische keuze als nieuwe ouders en inwoners van de wijk Bottendaal. Het bleek achteraf het beste wat onze kinderen is overkomen. De Driemaster is een laagdrempelige school met kinderen uit verschillende sociaal-economische lagen en culturen die elkaar positief beïnvloeden. Onze kinderen hebben zich op deze school altijd veilig en betrokken gevoeld. Zo speelde onze kinderen met ander kinderen, zowel op school, in de wijk als thuis maar zonder enige kennis of weet van afkomst. Ze zagen de verschillen tussen elkaar, maar leerden dat deze er niet toe doen.
Dankzij de betrokkenheid van ouders hebben we destijds samen een groen schoolplein gecreëerd, wat de schoolomgeving nog aangenamer heeft gemaakt. Via de naastgelegen speeltuin 't Kraaienest ontstond een verdere verbinding tussen ouders, kinderen en de (leerkrachten van) school. En in BSO de Vuurtoren werd de pedagogische insteek na schooltijd voortgezet.
We hebben nog steeds veel contact met andere ouders en onderhouden deze waardevolle relaties. Onze kinderen, inmiddels 17 en 19 jaar oud, spreken nog steeds af met hun oude klasgenoten. De Driemaster heeft hen niet alleen een uitstekende basis gegeven voor hun verdere ontwikkeling, maar ook blijvende vriendschappen en een gevoel van gemeenschap. Wij gunnen alle kinderen en jonge ouders in Bottendaal ook zo’n fantastische school!'
— Mark Hut, bewoner Bottendaal
'Het is een kleine school met kinderen van diverse culturele achtergronden. Fijn ook dat er een groot schoolplein is met dieren en groentetuin zodat de kinderen in de stad niet alleen beton zien, maar ook met hun handen en voeten door de aarde kunnen woelen. En super dat er af en toe uitstapjes worden gemaakt naar speeltuin t Kraaienest.'
— Anja, ouder van aspirant leerlingen
'Deze school hoort in Bottendaal,het is het hart van de wijk.
Het mag gewoon niet verdwijnen. Diegene die zorgt dat de school gaat verdwijnen moet wel beseffen dat er veel kinderen moeten worden gebracht door hun ouders per auto en ofwel over de st Annastraat of de Graafseweg moeten, met de fiets is dit veel te gevaarlijk. Dus dit mag niet gebeuren!!'
— Hans Coesel, bewoner Bottendaal
'Ik wil dat mijn kinderen te voet naar school kunnen met vriendjes uit de buurt (zonder de Annastraat over te steken). De driemaster is een fijne kleinere school met dorps karakter waar iedereen welkom is en welke verbindend is voor de hele wijk.'
— Moira, ouder van aspirant leerlingen
'Het liefst hebben wij al onze kindjes op deze buurtschool met zoveel geschiedenis en karakter. Het is een kleine maar veilige en betrokken school. Iedereen kent elkaar en ook ik als ouder heb meteen een fijn gevoel als ik in de school sta.'
— Alexandra, ouder van aspirant leerlingen
'We wonen om de hoek en zijn erg blij met deze kleinschalige optie die de buurt bindt.'
— Erik, ouder van aspirant leerlingen
'Omdat het een klassieke buurtschool lijkt, met een reële afspiegeling van de samenleving. Daar hechten we waarde aan. Bottendalertjes horen naar een school in Bottendaal te kunnen!'
— Thomas, ouder van aspirant leerlingen
'Een van de redenen waarom wij in Bottendaal zijn komen wonen is vanwege de toekomst van onze kinderen. Wij zien ze heel graag naar de Driemaster gaan. Het is een school die de wijk met elkaar verbindt, en saamhorigheid en veiligheid borgt. Daar hechten wij grote waarden aan.'
— Ellen, ouder van aspirant leerlingen
'De Driemaster heeft een hart eromheen zodat de school open blijft, om te beschermen en de 'burgemeester' doet de deur dicht. Die mag niet in de school naar binnen.'
— Hidde, 5 jaar
'Bij onze leuke levendige wijk met veel jonge bewoners hoort een basisschool als basisvoorziening.'
— Gert Jan, buurtbewoner
'Ik zit al mijn hele leven op deze school en ik heb veel vrienden. Ik wil niet naar een andere school. Het is hier fijn. Het schoolplein is heel leuk en waar moeten de kippen en konijnen heen?'
—Grover, groep 7
'Ik zit nu al 5 jaar op school en dan gaat hij dicht en dat is niet fijn!!!'
— Pip, groep 5
'Wij wandelen of fietsen elke schooldag met veel plezier van onze wijk naar de Bottendaal om daar naar deze leuke school te gaan. Iedereen kent elkaar en elke ochtend hoor je van alle kanten "Goeiemorgen!!!" roepen. Alleen dat al zou ik echt niet kunnen missen!'
— Niels, ouder
'Een fijne, kleinschalige school in een gezellige buurt. Dat past bij ons als ouders.'
— Saskia, ouder van aspirant leerlingen
'Het lijkt ons zo’n heerlijke knusse school, kleinschalig en het mooiste, groene schoolplein.
We vinden het een fijn idee, dat de school in de buurt is, de kinderen opgroeien met vriendjes uit de wijk.
We zijn heel bewust in Bottendaal komen wonen vanwege het dorpsgevoel.'
— Marlous, ouder van aspirant leerlingen
'Wij zijn de ouders van een jongetje van 2,5 en een jongetje van 8 maanden en hebben de sterke wens en ambitie om onze zoons naar de driemaster te sturen zodra zij naar school mogen. De huidige veronderstelde sluiting komt dan ook als een vuistslag aan'
— Thomas, ouder van aspirant leerlingen
Wij zijn een jong gezin wonend in Bottendaal met een zoontje van 15 maanden en verwachten nog een dochter begin februari 2025. Wij zijn bijna 3 jaar geleden in Bottendaal komen wonen en met altijd al de gedachte een gezin te stichten in deze fijne wijk. Het is hier zo aantrekkelijk voor ons als jong gezin doordat de buurtschool zo dichtbij is. De gedachte aan een toekomst waarin onze kinderen zelf veilig naar school kunnen lopen en makkelijk met vriendjes/vriendinnetjes kunnen spelen in de buurt gaf ons heel gelukkig beeld van de toekomst. Juist jonge kinderen maken een wijk levendig en geven het toekomst! De Driemaster is niet alleen een ontmoetingsplek voor kinderen maar heeft ook een belangrijke sociale functie voor de ouders. Ouders ontmoeten die in de buurt wonen is ontzettend waardevol in een tijd waarin nieuwe contacten maken steeds moeilijker is.
Laat de Driemaster bestaan zodat ook onze 2 kinderen er heen kunnen gaan!
— Victoria, ouder van aspirant leerlingen
Onze zoon is inmiddels 19 jaar, dus lijkt het voor ons niet relevant. Echter, niets is minder waar: we hebben EN fijne herinneringen aan zijn schooltijd op de Driemaster, EN we zouden het vreselijk vinden als er geen wijkschool meer is, omdat dan de kans dat gezinnen vertrekken uit deze wijk veel te groot is. Dus: de Driemaster moet blijven!
— Lennie, ouder van een kind dat vroeger op de Driemaster zat en wijkbewoner van Bottendaal
Wij zijn in 2017 in Bottendaal komen wonen. Onze dochter moest toen nog 4 jaar worden. We hadden haar eerst op een andere school ingeschreven. Maar toen we dit huis kochten, wilden we haar toch graag op de buurtschool De Driemaster naar school laten gaan. En wat zijn we blij dat we daarvoor gekozen hebben. Het is heerlijk voor onze dochter om haar vriendinnetjes van school bij de buurtsupermarkt tegen te komen, om samen van huis naar school te lopen, om na etenstijd nog even met een vriendinnetje op het plein te spelen en om elkaar in het Kraaiennest te ontmoeten. En dan ook nog een BSO op 100 meter afstand; wat wil je nog meer? De Driemaster is een kleine en gezellige school. Er worden leuke activiteiten georganiseerd en alle ouders zijn betrokken bij de school. De sfeer is gezellig. Iedereen op deze school is welkom en dat zorgt voor een zeer diverse achtergrond aan kinderen en ouders. Een goede afspiegeling van de maatschappij en daarmee een goede voorbereiding op de wereld buiten Bottendaal.
— Simone, ouder
De school is op loopafstand van mijn huis en ik hoor erg goede verhalen over deze basisschool. Ik zou graag willen dat dat mijn vier kinderen naar de Driemaster gaan.
— Isa, ouder van aspirant leerlingen (9 jaar, 4 jaar, 3 jaar, 1 jaar)
'Wij wonen sinds 5 jaar in Bottendaal en mijn zoon gaat niet naar de Driemaster maar naar de Vrije School omdat dit onderwijssysteem beter bij ons past. Al was ik destijds erg gecharmeerd van de Driemaster door het welkome ontvangst, het groene prachtige schoolplein en de kleinere klassen. Soms twijfel ik of ik niet toch voor de buurtschool had moeten kiezen, want de connectie die ik zie tussen de kinderen in de buurt is fantastisch. Daar heb ik 4 jaar geleden niet bij stil gestaan.’
— Kim
'De kinderen van de Driemaster hebben verschillende sociale en culturele achtergronden maar leren/spelen elke dag met elkaar. Zoals het moet in een ontwikkelde maatschappij. Verschillen (h)erkennen, accepteren, verbinden, samen bouwen. Wij vinden het enorm belangrijk dat onze zoon in deze leeromgeving goed onderwijs geniet en dat hij dagelijks ook leert en ziet dat mensen anders zijn maar ook hetzelfde. Dat is de kracht van de Driemaster! Naast invloed op de kinderen beïnvloedt de Driemaster daarmee ook de ouders die met elkaar in contact zijn en waar de wijk mede door wordt verbonden.
De Driemaster laat zien hoe je samen leert en leeft. Polarisatie of eigen bubbels doen we niet aan: DAAROM moet de Driemaster blijven!'
— Pieter, ouder
'Ik heb jarenlang met veel plezier gewoond in Bottendaal en de Driemaster maakt, net als de Paraplufabriek, Kluizenaar, Thiemeloods, Titus Brandsmakerk, speeltuintje en de Coop (nu Plus) een niet weg te denken onderdeel uit van deze gezellige stadswijk.
Basisschool De Driemaster is het bestaan waard en moet absoluut blijven!'
— Frans Schraven
'Ik heb De Driemaster als ontwerper en procesbegeleider van het groene schoolplein, ervaren als een heel fijne, sociale school. Er is veel inzet en betrokkenheid van ouders; ouders hebben zelfs (onder mijn begeleiding) het schoolplein zelf aangelegd. Die sterke saamhorigheid, die drive, heb ik zeker gevoeld. Het zou heel jammer zijn als zo'n fijne plek met zo'n mooi oud gebouw en groen schoolplein in juist deze wijk gaat sluiten.'
— Marjan Deurloo, Juffie in 't groen
'Het zou heel fijn zijn als mijn zoontje om de hoek naar school kan. Ook spreekt het kleinschalige karakter aan.'
— Fieke, ouder van aspirant leerlingen
'Woon zelf in Bottendaal en vindt een lokale binding enorm belangrijk.'
— Bram, ouder van aspirant leerlingen
'Ik zit al sinds mijn 4e op de Driemaster, ik vind het heel leuk, leuke kinderen, leuke speelplaats en leuke juffen. Ik wil niet dat de Driemaster sluit, want dan gaan mijn vrienden en ik misschien naar andere scholen en dan moet ik ze missen.'
— Yvan, groep 4
'Mijn kinderen nu 25. 23 en 18 hadden de tijd van hun leven op de geweldige school De Driemaster. Ik sprak met hen over het besluit de Driemaster te sluiten, maar zij wisten het al, tekenden de petitie uit zichzelf. Sterker nog mijn oudste dochter bracht mij het nieuws.
Niet van nu, maar zo vaak gaven ze aan een geweldige basisschooltijd te hebben gehad. Ook hun vrienden, velen van de Driemaster spreken in dezelfde bewoordingen.
Met weemoed, denk ik terug aan de tijd dat mijn kinderen naar de basisschool gingen. De lieve docenten, die alle kinderen bij naam kenden. Een kind op schoot namen die het afscheid van een ouder moeilijk vond. Vooral Inez, Ellie Pareltjes voor het onderwijs. Toegankelijk waren, waar je je zorgen kon uiten. Die aan de bel trokken, als ze voelden dat het wat minder ging. De lieve Liesbeth. Weet niet of ze er nog werkt. Liesbeth is goud, altijd een luisterend oor. Richard en Koen, waarvan ik weet dat de kinderen daar enorm fijne tijd bij hebben gehad. Cora, voor mij de beste juf. Altijd gingen zij met plezier naar school, mijn kinderen. Juist op zo'n kleine school kent men elkaar. Mijn kinderen hebben op persoonlijk vlak soms barre tijden gehad, maar vonden op de Driemaster immer een luisterend oor. Steun van docenten en klasgenoten.
Ze konden zijn wie ze zijn en vonden een luisterend oor.
En dat is, mijns insziens, de meest belangrijke waarde die er bestaat. .Dat ieder kind, gezien wordt, ongeacht achtergrond. Wat een warm bad, een welkom van ongeschatte waarde. Mooi de diversiteit op deze school, een afspiegeling der samenleving.
Wat ben ik blij dat mijn kinderen daar hun onderwijs genoten, maar vooral genoten van de openheid, de gezelligheid, toegankijkheid en vooral ook de diversiteit. Dat zij mede door deze school vrienden hebben met verschillende achtergronden. Niet oordelen over anderszijn.
Verdienste der Driemaster dat de diversiteit, kinderen van verschillende pluimage, nog meer Paradijsvogels werden. En ik ken de meiden, vriendinnen van mijn dochtert die shinen, die geweldig gemotiveerd hun vervolgopleidingen afronden, die nu prachtige banen hebben.
De vanzelfsprekendheid dat ieder welkom is, ongeacht achtergrond, is tegenwoordig , HELAAS, niet meer gemeengoed
Mijn kinderen zijn verbaasd en verdrietig over de aankondiging dat hun ooit "veilige schoolhaven" verdwijnt. Ook al was dat ooit. Alle 3 hebben een geweldige tijd daar gehad. Nog steeds allemaal beste vrienden met hun matties van de Driemaster. Hoe mooi is dat. Dat alle 3 nog steeds hun beste vrienden al vanaf de Driemaster kennen.
Wat gun ik dit ook aan de huidige generatie, de kinderen die nu op de Driemaster zitten.
Verdrietig denkend aan de eindmusicals. De laatste. Ik ben altijd in de buurt als jij mij roept. Ik ben altijd in de buurt, roep mij naam en ik kom eraan...'
— Wendy, buurtbewoner
'Ik heb 10 jaar les gegeven op De Driemaster, dit is alweer ruim 10 jaar geleden.
Wat betreft schoolwijzer. De Driemaster had altijd een aantal ouders uit het Willemskwartier en de Wolfskuil die hun kinderen bewust naar de Driemaster lieten gaan. Het waren bijvoorbeeld oud leerlingen (met een Turkse en Marokkaanse achtergrond) die buiten de wijk woonden en hun kinderen graag naar de Driemaster lieten gaan omdat zij daar zelf een fijne schooltijd hadden gehad.
Er waren ook Nederlandse ouders die in het Willemskwartier woonden en hun kind graag naar De Driemaster brachten.
Vanaf het moment dat schoolwijzer kwam was de keuze van ouders wat betreft scholen veel beperkter. Ik denk ook dat er ouders waren die hun kind naar de Driemaster wilden laten gaan maar dat de Driemaster buiten hun postcodegebied (scholen waar zij uit konden kiezen) viel.
Het kan goed zijn dat schoolwijzer indirect wat te maken heeft met de terugloop van het aantal leerlingen, dat het voor De Driemaster negatief heeft uitgepakt voor de leerlingaantallen en de mix van de school.'
— Ouddocent
'Ik draag De Driemaster een warm hart toe. Mijn twee zoons hebben er elk 8 jaar een geweldige tijd gehad. De Driemaster is van groot belang voor en in de wijk en voor de toekomst van de wijk.
Ik sta als DrieMaster Musketier voor u klaar om in de bres te springen voor De Driemaster 3.0. Want er is meer organisatie nodig, en slagkracht, en kennis van data, beeldvorming en beïnvloeding en creativiteit en draagvlakcreatie etc. Ik heb daar ervaring mee, en die breng ik graag in.'
— Roel, buurtbewoner
'Mijn oudste zoon zit al op de driemaster in de vlinderklas. Hij heeft nog een broertje en zusje die hem graag vergezellen als zij oud genoeg zijn! Wij hebben de school na veel rondleidingen geselecteerd, vooral omdat wij het belangrijk vinden dat er genoeg verschillende culturen zijn op school zit.'
— Larmishah, ouder van aspirant leerlingen
'De Driemaster en onze mooie wijk hebben in die jonge jaren mijn culturele wereldbeeld gevormd. Jongens en meisjes uit alle windstreken leerden van elkaar. De aandacht en liefde van een bijzonder team leerkrachten voor deze multi-culturele groep kinderen voelde als ‘thuis zijn'. Nog steeds hoor ik andere oud leerlingen met dezelfde liefde spreken over hun basisschooltijd op De Driemaster. Dat dit al die jaren zo gebleven is, mag je werkelijk uniek noemen.'
— Oud leerling - 1979 - 1985
'Ik geef al 9 jaar met heel veel plezier Remedial Teaching en leerlingbegeleiding aan leerlingen van de Driemaster (als zzp-er, zowel via ouders als via school). Nijmegen heeft veel leuke scholen, maar de Driemaster is echt mijn favoriet. Er is zo'n fijne sfeer en het is heel fijn om daar samen met leerkrachten, ouders en kinderen aan de ontwikkeling van de leerlingen te kunnen werken. Daarnaast heeft het ook het mooiste schoolplein dat ik ken en is het heel leuk om te zien hoeveel ouders organiseren, zoals bijvoorbeeld het leuke jaarlijkse eindfeest! Ik was, net als jullie, erg geschokt door het bericht dat ze de Driemaster willen sluiten. Dat zou heel erg zonde zijn.
Ik vind het echt super indrukwekkend en hartverwarmend hoeveel jullie met zijn allen gedaan hebben de afgelopen weken!!! In zo'n korte tijd! Heel grote complimenten en dank daarvoor! Ik hoop echt heel hard dat er toch een mogelijkheid komt om de Driemaster open te houden.'
— Joke, remedial teacher
'De kleinschaligheid in combinatie met het groene schoolplein en de wijk spreken ons aan.'
— Robbert, ouder van aspirant leerlingen
'Het is een fijne 'buurtschool' in deze wijk. Bottendaal is een ontzettend verbindende wijk, waar de basisschool een belangrijk onderdeel van is.'
— Linda, ouder van aspirant leerlingen
'De Driemaster is een levensader voor de wijk. Zonder basisschool zal de vitaliteit van Bottendaal verdwijnen. Misschien langzaam maar onontkoombaar zeker. En dat moet koste wat kost voorkomen worden.
De betrokkenheid van wijkbewoners is enorm. Zij zien en voelen de noodzaak. Ook al is het een aangelegenheid van een schoolbestuur, het burgerbelang is in het geding.
De politiek dient hier stevig in te grijpen. Een aantal jaren geleden werd het startsein gegeven voor de verbeteringen aan de andere zijde van het station. Ik was daarbij en hoorde de wethouder letterlijk zeggen: ‘Laat ook hier de ‘verbottenalisering’ beginnen’!
Bottendaal is sinds begin jaren ‘90 mede door de gemeentelijke inspanningen enorm verbeterd. Vervuilende bedrijven en industrie zijn verplaatst, huisjesmelkers uitgekocht, het aantal studentenpanden verminderd en heel veel woningen verbouwd en verbeterd. Met als gevolg een levendige wijk waarin bewoners van alle pluimage een fantastisch leefomgeving creëren. Een oase in de stad.
Toen mijn kinderen op de Driemaster kwamen, was de Driemaster ook een school met problemen. De bovenbouw was heel klein. Maar door inspanningen kreeg de school weer meer bestaansrecht en dat zou ook nu opnieuw moeten gebeuren.
Het kán niet zo zijn dat door een dwaling van het schoolbestuur (want zo zie ik het; bestuur op afstand zonder notie van de impact voor de wijk) de teloorgang van deze geliefde wijk in gang zet.
Want dat zal gebeuren als de Driemaster verdwijnt. Bottendaal zonder school is als een mens met dichtslibbende slagaders. En je hoeft geen geneeskunde te hebben gestudeerd om te begrijpen wat dat op termijn betekent.
Dus politiek, kom op voor de leefbaarheid van Bottendaal. Neem die verantwoordelijkheid en grijp in. Denk mee met het bestuur en bewoners. Het voortbestaan van de wijk zoals deze nu is staat op het spel!
— Roelof Koelman, buurtbewoner
'Ik wil heel graag helpen om de Driemaster te behouden. Onze kinderen hebben daar gezeten en ik ben tot 2022 4 jaar overblijfkracht geweest, ik ken de school van haver tot gort. DRIEMASTER MOT BLIEVE!!
Bijv. Diny Kersten uit de buurt van begin 80 heeft op de school gezeten en tijdens het bombardement in de kelder geschuild. Nu is de school zo'n belangrijk, onmisbaar deel van de wijk! De Driemaster mag echt niet weg en we moeten er alles aan doen! Hou me op de hoogte van evt. actie bijeenkomst, ik zet met graag actief in! DRIEMASTER MOT BLIEVE!'
— Helma, buurtbewoner
'Weet je wat een buurtschool zoals de Driemaster ook doet, in de wijk?
Dat de voordeurbel gaat, en er staan dan twee kinderen, eentje heeft een geel soort van pluizebol, veelvormig en met allemaal uitsteeksels in de hand en zegt:
" Dag meneer, heeft u misschien nog iets van mooi speelgoed waarmee ik dit wil ruilen?"
— Henk, buurtbewoner
'Waar ik van baal is dat het bestuur zegt: er zijn al ouders bezig met andere scholen, leerkrachten met ander werk.
Net of dat nu de reden is dat de Driemaster moet sluiten.
Nee, het bestuur heeft een bom gedropt! Zonder overleg, zonder waarschuwing! Dat noem ik wanbestuur!'
— Thérese, Buurtbewoner
'Ik verbaas me een beetje over de reactie van de wethouder - in haar antwoorden tijdens de raadsvergadering, haalt ze elke keer de contacten met de stichting st. Josephscholen en dat de communicatie “goed” is. Heb haar weinig of niet gehoord over contacten met ouders/kinderen die het aangaat. Haar reactie hierboven is voorbeeld van hoe een voorgenomen sluiting een “self-fulfilling prophecy” wordt.'
https://voo.nl/nieuws/column-marco-als-het-echt-niet-anders-kan-sluit-een-school-dan-netjes
— Floris, reactie op artikel Gelderlander
'Superleuke indruk na een rondleiding. Zo'n ontzettend fijn gevoel aan overgehouden en daarna hebben wij ons zoontje van 3 direct ingeschreven voor het schooljaar 2025/2026. Als dat door kan gaan willen we natuurlijk dat zijn broertje ook gaat.'
— Jessica, ouder van aspirant leerlingen
'Terwijl ik op de Driemaster zat, had ik helemaal niet door hoe bijzonder deze school was. Niemand deed er raar over dat er zoveel culturen samen in een klas zaten. Het leek voor ons de normaalste zaak van de wereld. Cultuurverschillen werden gezien als een verrijking, niet als een bedreiging. Verschillende sociale achtergronden of leerniveaus werden door de inspirerende leerkrachten subtiel opgelost door leerlingen elkaar te laten helpen. En discriminatie was een heel vies woord. Aan de andere kant van het spoor, was dat anders. Pas veel later, toen Nederland ook gevoelig werd voor populisme en onderbuikgevoelens, besefte ik hoe bijzonder die kleine proefkeuken van een ideale samenleving was waarop ik mijn basisschooljaren mocht doorbrengen. We werden gevormd tot kleine wereldburgertjes, ik denk dat daar mijn reislust en nieuwsgierigheid naar andere culturen vandaan komt. Dit heeft mij erg geholpen in mijn carrière en mijn kijk op de wereld. Mijn hemel, wat was de Driemaster een inspirerende plek.'
— Stef Biemans
'Wij hebben onze eerste schoolvoorkeur (de Vrije School) laten schieten voor de Driemaster. De kleinschaligheid sprak ons aan en de diversiteit van kinderen en ouders op het schoolplein. Kleurrijke ouders en vrolijke kinderen rond rennend op het groene schoolplein.
Het is bizar dat het profiel van de school nooit online en visueel is gepresenteerd, want als dit eerder zichtbaar was geweest, hadden we zeker niet voor een gedwongen sluiting gestaan. Wat een gemiste kans!"
— Marloes, ouder
Van 2009 tot 2014 ben ik directeur op de Driemaster geweest. Ik heb er veel mooie herinneringen. Ik denk daarbij aan de vanzelfsprekende culturele diversiteit. Het was de wereld in het klein, een wereld zoals je hem graag zou willen. Ook de betrokkenheid van ouders was bijzonder. We maakten in mijn laatste jaar een start met dat prachtige groene schoolplein. Vorig schooljaar ben ik nog een paar keer in school geweest, om te helpen in de klas van Cora en om samen met Richard koffie te drinken met Mohammed. Het voelde als vanouds. Ik steun de strijd om de Driemaster open te houden!
— Dolly Janssen, ouddirecteur
Als ouder heb ik twee zoons elk 8 jaar (in de periode 2000/2008) op De Driemaster gehad en zien opgroeien. Wat een fijne school was en is dat. Ooit was er de schoolbieb waar de deur werd platgelopen, zeker ook dankzij Trudy en Jolanda e.a.. De school-in-de-wijk maakt het voor veel kinderen mogelijk zelfstandig naar school te komen. Desondanks was het schoolplein een geweldige ontmoetingsplek voor ouders en kinderen. Jarenlang heb ik met een groepje vaders - de zogeheten ‘schoolpleinpleinvaders’ - een vriendengroep gehad. Vergeet niet de sporthal Bottendaal die door de school wordt gebruikt en bij sluiting maar moet zien dat de begroting rond komt. En inderdaad de buitenschoolse opvang en tussenschoolse opvang zal het moeilijk krijgen. En vergeet ook niet dat het voor kinderen moeilijker wordt om vriendjes en vriendinnetjes te maken. Sluiting van De Driemaster zou een groot verlies zijn voor de buurt en meer dan de buurt. En bij sluiting verdwijnt werkgelegenheid uit de wijk. En tot slot: een basisschool-in-de-wijk, met alle bijbehorende voorzieningen, is een pré voor jonge stellen met kinderen/kinderwens om zich in de wijk te vestigen. Dat houdt de wijk jong.
— Roel, buurtbewoner
Copyright © Reddedriemaster - Alle rechten voorbehouden